logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Bos en Lommer

knutselpakketten en fantasiecoaching door het werkplaatsje

M. Ajouaou
18-10-2021 10:11 | Gulden Winckelbuurt

Het werkplaatsje wil anti-verveel knutselpakketten maken met opdrachten die kinderen uitdagen en toch eenvoudig kunnen.

Knutselpakketten en fantasiecoaching!
Via participatiemakelaar San San Liem hoorde Tessa Hendriks van de mogelijkheid om online buurtbudget aan te vragen. Dit heeft zij gedaan omdat de hoogte van het nodige bedrag en de doelgroep/ doelen goed passen bij Het Werkplaatsje. Er is ook een delegatie van het buurtbudget langgewenst op 7 juli via Thomas Goldschmidt, Tessa, Mimoune en Abdel Mounim zijn hierbij aanwezig. U kunt ook even op instagram kijken bij @het_werkplaatsje om een idee te krijgen over afgelopen periode.

Via San San Liem stond Tessa ook over knutselpakketten in de binnentuin te vertellen tijdens de binnentuinsessies die San San Liem met Operatie `Periscoop organiseerde en op de bos en lommer weg hingen posters. We zijn toen daar groener licht voor was ook weer begonnen met activiteiten (met beperkt aantal kinderen in cirkels van stoepkrijt en buiten). We ontdekten verder dat het bezorgen minder goed werkte, dus was ik eerst alleen, maar al snel met de jongens gewoon op het plein te vinden op zaterdag.

De jongens willen nu echt graag een sociale onderneming beginnen, daar probeert Hendriks nu onderzoek naar te doen en mogelijkheden voor te zoeken. We hebben inmiddels reparaties, bos en lommer tie dye en zeefdruk merchandise, knutselpakketten en tweedehands gereedschap in de collectie (Mocht u nog tips hebben..).

Ontdekking afgelopen periode:
-live uitdelen pakketten werkt beter, dan mensen zich laten opgeven en vervolgens bezorgen
-stoepkrijt achterlaten in de bloembakken zorgt voor activiteit ook als we er niet zijn.

Gelukt afgelopen periode:
-pakketten verspreiden
-fantasie coachen
-aanwezig en open blijven in onzekere tijd
-contact maken en houden met mensen in de buurt.

Positief afgelopen periode:
-De jongeren vormen echt een team, bijvoorbeeld als ze een drempel over gaan door met posters langs de winkels op de Bos en Lommerweg gaan.
-Betere PR in vormgeving> professionelere uitstraling, dit iOS ook alvast een waardevolle stap voor het
sociaal ondernemen.

Verrassingen afgelopen periode:
-vrije pakketten (je laten inspireren door het materiaal, hier wordt enthousiast op gereageerd en we merken dat het eigen ideevorming stimuleert)
-pakketten met 1 ambacht (vanuit de vraag van kinderen, maakten we bijvoorbeeld een naaipakket)
-materiaal voor schoolopdracht meegeven
-bredere interesse en dus ook podium voor de manier van werken bij werkplaatsje en ideeën van de
kinderen, een aantal van de opdrachten worden door anderen overgenomen. Houssain is een voorbeeld van een kind waarvan het idee tot een opdracht werd gemaakt, hij is daar erg trots op. Ook in de online winkel zullen de ideeën van de kinderen terug komen.
-opdracht fantasietoren bouwen van kunstacademiestudent, hierin komen techniek en kunst precies samen zoals we bij het werkplaatsje graag zien.