logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Bos en Lommer

Feestelijke prikactie samen voor schoon en verbonden straat

Hajni Zsolcai
08-02-2023 09:08 | | Robert Scottbuurt

Status

Initiatief ingediend
Initiatief op agenda
Initiatief besproken
Budget toegekend
Gerealiseerd

Dit initiatief heeft subsidie ontvangen en is uitgevoerd!



Een creatief en feestelijk moment in onze straat. Samen willen we een uiting op de stoepen aanbrengen met krijtverf.

Wie

Wij zijn actieve buurtbewoonsters van Erik de Roodestraat uit de Robert Scottbuurt. Wij vragen budget aan voor een simpele bewustwordingscampagne en een creatief en feestelijk moment om de campagne te lanceren. Op 1 februari 2023 zijn we gestart met een eerste actie om straatvuil op te ruimen. De eerste dag prikten we nog restanten van afval van het vuurwerk – 1 maand na oud en nieuw. De komende maanden helpt iedereen mee in de straat, dagelijks of wekelijks (wanneer die kan) en probeert het netjes schoon te houden. Nu, na 8 dagen is er al een groot verschil, maar we zien veel afval van bezoekers van CandyCastle en de voedselbank en R.O.C op maat. Ons team is nog klein en we zijn elk nog erg op onze eigen manier bezig rond het thema afval.

Wat

Een schone straat is een fijne straat. Het is belangrijk bewustwording over zwerfafval te stimuleren. We willen meer mensen bereiken in onze drukke straat – bewoners en ook bezoekers van onze straat. Om meer positieve aandacht te vragen willen we rond 10-12 maart (landelijke opschoondag) een feestelijk moment organiseren na het prikken van het straatvuil, bedoeld voor bewoners en vooral kinderen. Het wordt een feestelijke start van een campagne gericht op bezoekers aan onze straat, maar georganiseerd door ons team in de straat. Het feestelijke moment zal ook de samenhorigheid in de straat vergroten. Een lekkere lunch en een nuttige en leuke activiteit, als de koudste dagen voorbij zijn. Samen willen we een uiting op de stoepen aanbrengen. Kinderen en het publiek willen we op een opvallende en creatieve manier bereiken met krijtverf.

Hoe

Om buren uit te nodigen voor de feestelijke dag, maken we flyers en postertjes die we actief onder de bewoners van de straat verspreiden. Ook gebruiken we de Whatsappgroep van de straat en sociale media. Daarnaast wordt een informatiebordje gemaakt dat vast op tafels in CandyCastle, de voedselbank en de ROC komt te staan. Samen met bewoners en kinderen brengen we tijdens de feestelijke start van de campagne krijtverf aan op de stoep. Deze natuurlijke verf, bestaande uit een mengsel van kalk, water en natuurlijke kleurstoffen, blijft afhankelijk van de omstandigheden twee weken of langer zichtbaar.

Totale kosten van initiatief:

€ 1.600,50

Toegekend buurtbudget:

€ 1.050,50

Wat vindt u?

"Had je ook al gedacht aan..."
"Ik wil graag helpen met..."
"Ik steun dit initiatief, want..."
"Maar hoe zit het dan met..."
We ontvangen graag reacties van buurtbewoners!
Reageer

Delen

Reacties

Nog geen reacties

Login of registreer om te kunnen reageren.

Om te stemmen moet u ingelogd zijn.