Dit initiatief heeft subsidie ontvangen en is uitgevoerd!
Een verbindend kerstprogramma gericht op buurtbewoners Spaarndammerbuurt en nieuwe bewoners Houthaven
Museum Het Schip staat midden in de Spaarndammerbuurt. In samenwerking met een aantal instellingen uit de buurt (zie 2) organiseren we rond de kerstdagen een festival waarin verschillende activiteiten worden uitgevoerd die een vooruitblik geven op een tentoonstelling over Bruno Taut die vanaf maart 2020 in museum Het Schip zal plaatsvinden. Het festival richt zich op publiek dat door lezingen, film en workshops attent wordt gemaakt op de naderende tentoonstelling.
Het festival heeft ook een buurtfunctie. Buurtbewoners worden actief betrokken bij diverse activiteiten waarbij het museum dienst doet als ontmoetingsplaats. We hopen daarmee het museum nog laagdrempeliger te maken voor de bewoners uit de Spaarndammerbuurt en een verbinding te stimuleren met de nieuwe bewoners uit de Houthaven.
Het programma bestaat uit diverse activiteiten die de architect Bruno Taut opnieuw in het zonnetje zet. De bezoekers kijken en luisteren mee naar de utopische wereld van architect en stedenbouwkundige Bruno Taut (1880-1938), naar de ontwikkelingen die de architect doormaakte bij het ontwerpen van de huizen waarin mensen fijn konden wonen en leven. Bruno Taut bouwde, net als de architecten van de Amsterdamse School, veel sociale woningbouw. De natuur was zijn inspiratiebron en in zijn werk speelde kleur een belangrijke rol. In de programmering van het festival wordt Bruno Taut als inspiratiebron aangewend om de bezoekers te laten praten over en werken aan hoe zij zelf leven en wonen.
Met het festival beogen we een nieuw publiek uit de Houthaven aan te spreken en kennis te laten maken met Museum het Schip, de bewoners van de Spaarndammerbuurt en de komende tentoonstelling over Bruno Taut. Daarnaast is er de doelgroep buurtbewoners die wel weten dat Museum het Schip bestaat, maar het moeilijk vinden over de drempel te komen. Voor hen willen we een ontmoetingsplaats zijn waar zij binnen durven lopen. Oude en nieuwe buurtbewoners kunnen elkaar leren kennen en kennis maken met het museum.
We bereiken de buurtbewoners door te flyeren in de buurt en bij alle ondernemers (die dat willen) in de Spaarndammerstraat posters op de ramen te hangen. Dit heeft al eerder goed gewerkt bij buurtgerelateerde activiteiten. We werken samen met ‘SamenBeter’ van het buurtcentrum de Horizon, met ABC Alliantie Westerpark en met de Movies. Via deze samenwerking denken we meer buurtbewoners en bezoekers te kunnen bereiken. In totaal rekenen we op zo’n 350 bezoekers, waarvan de helft uit de Spaarndammerbuurt komt. Onze andere doelgroep bestaat uit geïnteresseerden in kunst en architectuur. Via Facebook-advertenties, onze nieuwsbrief en website proberen we doelgroepen aan te spreken. Via de sites van I Amsterdam en de Gemeente Amsterdam zetten we ook het kerstival uit. We maken ook flink gebruik van onze social media om het festival te promoten.
We hopen dat we de buurtbewoners met elkaar en het museum in contact te kunnen brengen door de verschillende activiteiten.
Totale kosten van initiatief:
€ 6.625,00
Dit initiatief heeft subsidie ontvangen en is uitgevoerd!
Nog geen reacties