logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Westerpark

Verbindende Facebookpagina Westerparkbewoners.

Peter Siegel
06-04-2020 15:27 | | Staatsliedenbuurt

Status

Initiatief ingediend
Initiatief op agenda
Initiatief besproken
Budget niet toegekend

Het initiatief heeft geen budget gekregen. Uitspraak van de regiegroep:



Ik wil de verbindende Facebook pagina Westerparkbewoners door het coronavirus meer aandacht kunnen geven.

Wie

Ik heet Peter Siegel en geef les over levensbeschouwing, duurzaamheid en plastic soep. Ik woon bijna 20 jaar in de buurt en begon 6 jaar geleden een Facebookpagina "Westerparkbewoners" die uitgroeide tot een groep van bijna 3600 zeer actieve leden (volgens Facebook heeft de pagina een zeer hoge deelname activiteit).
Vanuit duurzaamheid en ethiek kijk ik naar de maatschappij en probeer deze te verduurzamen, verbinding hoort daarbij.

Ik begon de pagina omdat ik verbinding in de wijk mistte en niemand leek elkaar gedag te zeggen. Als ik bijvoorbeeld een boor wilde lenen of mijn overschot aan eten wilde weggeven, dan kon dat alleen op pagina's die over heel Amsterdam gaan.
Sinds ik de pagina begon hoor ik van leden dat ze nieuwe mensen leren kennen, fijne gesprekken met elkaar hebben (ik let heel streng op respectvolle gesprekken op de pagina), helpen mensen elkaar met boodschappen/dingen (uit)lenen/weggeven etc etc etc. Inmiddels hebben ook mensen off-line ontmoetingen met elkaar georganiseerd via de pagina: van hondenuitlaat tot samen sporten.

Ik bewaak de pagina streng: ik laat nepnieuws niet toe, mensen moeten met respect met elkaar discussiëren (ik laat bijv. geen racisme en schelden toe), lokale kleine ondernemers mogen er adverteren en zo heb ik meer regels die moeten zorgen dat de pagina alleen maar een positieve bijdrage kan leveren aan de buurt.
Sinds we thuis moeten blijven stijgt het aantal nieuwe leden en dus posts en comments exponentieel. Dit vraagt veel tijd.

Wat

Zolang we allemaal thuis moeten blijven zitten wil ik het platform versterken en uitbreiden. Ik wil actief aan de slag om meer mensen met elkaar in verbinding te brengen en ervoor te zorgen dat mensen de juiste informatie over de crisis op buurtniveau krijgen. Zonder nepnieuws, zonder boosheid en vanuit de juiste bronnen: wetenschap, overheid, betrouwbare "klassieke" media, etc.

Daarnaast wil ik actief zoeken naar lokale ondernemers en initiatieven die mensen en elkaar helpen in deze tijd. Ik merk dat veel ondernemers en bewoners de pagina nog niet kennen en wil hen dan ook via internet en flyers proberen te benaderen. (Lokale) ondernemers hebben het momenteel zwaar en die kunnen gratis adverteren op de pagina, hiermee kan de pagina hen helpen het hoofd boven water te houden.

Als laatste zie ik het aantal leden, posts en comments sinds de quarantaine dus exponentieel toenemen. Momenteel kost me dit regelmatig 2 uur per dag die ik niet kan "bundelen". Ik moet minimaal 6 maal per dag de pagina bezoeken om te kijken of alles volgens de paginaregels verloopt. Het kost me erg veel tijd om de goede sfeer op de pagina en in mijn ogen dus de buurt te waarborgen.

Ik vraag een tijdelijk, maandelijks, budget aan (zolang de crisis duurt) omdat dit meer tijd kost dan ik me als vrijwilliger kan permitteren en de pagina meer en meer tijd vraagt.
De flyers laat ik éénmalig door een lokale ontwerper maken en een lokale ondernemer printen om het geld binnen Amsterdam te houden.

Totale kosten van initiatief:

€ 1.190,00

Toegekend buurtbudget:

€ 1.190,00

Wat vindt u?

"Had je ook al gedacht aan..."
"Ik wil graag helpen met..."
"Ik steun dit initiatief, want..."
"Maar hoe zit het dan met..."
We ontvangen graag reacties van buurtbewoners!
Reageer

Delen

Reacties

Linke Loetje | 26 april 2020 18:28

Ik ben het niet eens met de aanvraag. Waarom moet er overheidssubsidie naar een Facebookgroep opdat ondernemers gratis kunnen adverteren? Zuckerberg is al rijk genoeg. Er zijn lokale media die GEEN subsidie krijgen en afhankelijk zijn van advertenties en hierdoor worden benadeeld. Dit is geen gelijk speelveld. En als het bijhouden van de groep zoveel moeite is dan kan de moderator toch vrijwilligers vragen om te helpen? Daar hoeft geen buurtbudget naartoe. En het is niet duidelijk hoe de FB-groep bepaalt wat nepnieuws is en wat niet. Tot slot: er zijn op de groep bijdragen te vinden waarbij de mogelijkheid tot het geven van commentaar is uitgezet. Dit is geen open democratie. En waarom worden er met buurtsubsidie flyers ontworpen en gedrukt als dmv het plaatsen van een advertentie in een lokale buurtkrant een veel steviger resultaat kan worden behaald?

Login of registreer om te kunnen reageren.

Om te stemmen moet u ingelogd zijn.