logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Westerpark

Kophonger met koptelefoon 2024

Bram Martens
30-01-2024 12:54 | Kunst & cultuur | Spaarndammerbuurt

Status

Initiatief ingediend
Initiatief op agenda
Initiatief besproken

Dit initiatief is besproken in de adviesgroepvergadering. Er zal binnenkort een reactie van de adviesgroep volgen.

Budget toegekend


Kophonger met Koptelefoon is een wijktour die de unieke verhalen van bewoners uit de Westerparkbuurt centraal stelt.

Wie

Het project wordt ingediend door Podium Horizon. Podium Horizon is een cultureel buurtpodium dat een veelzijdig aanbod van evenementen biedt, variërend van muziek en theater tot lezingen en workshops. Onze visie is om een inclusieve en inspirerende omgeving te creëren waar artiesten en publiek elkaar kunnen ontmoeten en de magie van kunst en cultuur kunnen ervaren.
Podium Horizon is in 2019 ontstaan dankzij een groep bevlogen buurtbewoners in Westerpark voor de toevoeging van kunst & cultuur in Huis van de Wijk Horizon.
Podium Horizon bevindt zich op de tweede verdieping van het Huis van de Wijk. Een intieme, dynamische locatie voor een aantrekkelijk en toegankelijk cultureel aanbod in de buurt voor alle leeftijden.

De uitvoering van het project zal plaatsvinden in verschillende stappen.
1. Tot april 2024 - Onderzoeksfase: In deze fase onderzoeken we de thema’s van de audiotour en selecteren we deelnemers voor de interviews. Op dit moment denken we dat we de volgende thema’s in de tour willen laten terugkomen: mantelzorg, onderwijs/educatie, ouderdom en opvoeding. Maar dat kan in deze fase veranderen. Een rode draad is het verhaal van de Amsterdamse School. Dit verhaal wordt i.s.m. Museum Het Schip vormgegeven in deze fase.
2. Mei 2024 - Interviewfase: Geselecteerde buurtbewoners worden geïnterviewd door interviewers, waaronder Frank Wijdenbosch zelf. Deze fase is belangrijk voor het verzamelen van authentieke en persoonlijke verhalen.
3. Mei en juni 2024 - Productiefase: De opgenomen interviews worden gemonteerd en gecombineerd met muziek die door wijkbewoners zelf is gespeeld, om een audio-ervaring te creëren.
4. Juni 2024 - Promotiefase: In deze fase informeren we de buurt over het project, met gebruik van diverse publiciteitsmiddelen: flyers, lokale radio en digitale kranten. De audiotour zal aangekondigd worden in de Staatskrant, op verschillende facebookpagina’s en op de radio Salto. Huis aan huis worden door buurtkinderen flyers verspreid. De Kom Erbij Groep werkt regelmatig met kinderen uit de buurt om flyers te verspreiden.
5. Juni 2024 - Uitvoeringsfase: Dagelijks zijn er één of twee tours waarbij bezoekers in groepjes van 15-22 personen de kans krijgen om de buurt te verkennen en de themaverhalen te ervaren. Podium Horizon beschikt over 15 koptelefoons en Frank Wijdenbosch stelt er zelf 7 ter beschikking.
Nagesprekken: Na de tour volgt een nagesprek bij Podium Horizon dat geleid wordt door professionals van o.a. het Buurtteam, Combiwel Buurtwerk en Platform Mantelzorg. Deze buurtprofessionals, politici en beleidsmakers komen daarmee in gesprek met buurtbewoners en halen op wat er in de wijk speelt. Uit deze gesprekken zal, net als vorige editie, blijken dat ongeacht je achtergrond, kleur, sociale status of opleiding, de zorgen, problemen, dromen en wensen universeel zijn.
Bereik: We zetten in op 10 tours van 15-20 personen per tour dus 150-200 personen in het voorjaar. Als het een succes is kan de tour worden herhaald in het najaar.

Wat

Wat willen we bereiken?
Mensen van verschillende achtergronden kijken anders aan tegen thema’s zoals onderwijs, gezondheid, mantelzorg, werk en opvoeding. Dit zorgt soms voor onbegrip. Het doel van de productie van deze audiotour is het versterken van begrip over elkaars cultuur.
Dit willen we bereiken door de persoonlijke verhalen en ervaringen van buurtbewoners in de Westerparkbuurt, met name in de Spaarndammerbuurt, Houthavens, Zeeheldenbuurt en Staatsliedenbuurt te delen via een audiotour met nagesprek. Om dit voor elkaar te krijgen:
• verzamelen en delen we minstens 5 interviews met bewoners uit de verschillende delen van de buurt, die alle over de thema’s binnen de audiotour gaan.
• bereiken en betrekken we 150 – 200 buurtbewoners als bezoekers van de audiotour-tour.
• stimuleren we dialoog over de behandelde thema's tijdens nagesprekken en halen professionals die de nagesprekken leiden informatie op over wat er in de wijk speelt, om daarmee nieuwe (preventieve) initiatieven op te zetten die vanuit de bewoners zelf komen.
• verhogen we de bewustwording over de veranderingen en uitdagingen binnen de buurt en het bevorderen van een inclusieve gemeenschap.
• Nodigen we lokale politici uit om aan de wandeling en nagesprekken deel te nemen, zodat zij ook een kans krijgen om te horen wat er in de waardevolle nagesprekken wordt besproken. Dit is een vorm van participatie.

Hoe

Juni 2024 - Promotiefase: In deze fase informeren we de buurt over het project, met gebruik van diverse publiciteitsmiddelen: flyers, lokale radio en digitale kranten. De audiotour zal aangekondigd worden in de Staatskrant, op verschillende facebookpagina’s en op de radio Salto. Huis aan huis worden door buurtkinderen flyers verspreid. De Kom Erbij Groep werkt regelmatig met kinderen uit de buurt om flyers te verspreiden.

Totaal aangevraagd buurtbudget:

€ 3.250,00

Wat vindt u?

"Had je ook al gedacht aan..."
"Ik wil graag helpen met..."
"Ik steun dit initiatief, want..."
"Maar hoe zit het dan met..."
We ontvangen graag reacties van buurtbewoners!
Reageer

Delen

Reacties

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

U kunt ook inloggen of registreren om onder uw account een reactie te plaatsen:

Inloggen of registreren

Nog geen reacties

Login of registreer om te kunnen reageren.

Om te stemmen moet u ingelogd zijn.