Dit initiatief heeft subsidie ontvangen en is uitgevoerd!
Wij willen op de Mercatormarkt een gesprek op gang brengen over de dromen van oudere en jongere vrouwen in de buurt.
Het initiatief wordt ingediend door socioloog Fiona Harmsen van De Sociologie Praktijk en Flora Dekkers van Midwest. Het zal plaatsvinden op de Mercatormarkt op 23 september 2023 en de interviews vinden plaats in samenwerking met de Hudsonhof in De Baarsjes.
Buurten vormen dromen en dromen vormen buurten. In sommige buurten lopen de dromen synchroon aan de buurt, sommige buurten leven de droom al en in sommige buurten zijn de dromen groter dan de kansen die de buurt biedt. Voor vrouwen, in het bijzonder, is het verwezenlijken van dromen niet altijd vanzelfsprekend geweest en is dat ook nu nog lang niet altijd. Daarom is het belangrijk dat we praten over de dromen van vrouwen in de buurt en deze delen met de bezoekers van de Mercatormarkt. In de mini-podcast wordt duidelijk hoe de dromen van oudere vrouwen de buurt gevormd hebben, hoe de dromen van jongere vrouwen de buurt kunnen vormen en wat zij van elkaar kunnen leren.
Want. Of je het nou dromen noemt, een visie voor jezelf of een virtuele uitweg uit armoede of sociale ellende. Dromen zijn geen luxe product. In het boek ‘Struggles for Succes’ van Sebastian Abdallah -een vergelijkend onderzoek tussen ‘kansarme’ jongeren in Libanon en Amsterdam- staat dat een van de doorslaggevende factoren om sociaal-economisch een plek voor jezelf te bemachtigen in de maatschappij, de vaardigheid is om ‘boven je eigen situatie uit te stijgen’. Soms kunnen mensen dat zelf, anderen hebben daar hulp bij nodig. Met dit initiatief willen we dat proces stimuleren en buurtbewoners bewust maken van elkaars dromen, deze belangrijk en zichtbaar maken in de buurt. In De Baarsjes is er ruimte voor jouw dromen. Naast de presentatie leggen wij de focus op het proces. De tijd nemen voor dromen.
Wij krijgen in overleg met de programmamaker van De Mercatormarkt een ‘overdekte kraam’ op de markt, waarin wij een soort huiskamer zullen creëren, waar alle bezoekers van de markt welkom zullen zijn om te komen praten over dromen en naar de dromen van buurtbewoners te luisteren. De Mercatormarkt is een terugkerend evenement in De Baarsjes en heeft haar eigen communicatiekanalen om dit onder de aandacht te brengen. Fiona Harmsen en Flora Dekkers zullen ‘Hoe dromen de buurt versterken’ ook delen via de eigen (social) media kanalen en een persbericht naar lokale en nationale (social) media. De mini-podcasts zullen bij goedkeuren van de geïnterviewden ook online toegankelijk worden gemaakt.
Totale kosten van initiatief:
€ 2.670,00
Dit initiatief heeft subsidie ontvangen en is uitgevoerd!
Nog geen reacties