11x breaking lessen, 1x ouder-kind breaking les, 1 x Graffiti, 1x MC-ing, 1x DJ—ing workshop & BuurtBattle
Wie
Ik ben Lomroh Bras woonachtig in de Spaarndammerbuurt. Ik heb al 30 jaar een passie voor de dansstijl breaking (breakdance). Ik wil de kinderen uit de buurt op reis nemen in de wereld van breaking, waar ritme expressie ontmoet en creativiteit geen grenzen kent. In de maanden november, december 2024, januari 2025, hebben we ook een Breaking Kidz georganiseerd. We hadden tussen de 10 en 15 kinderen. Kinderen en ouders zijn super enthousiast.
Wat
Er zullen 11x breaking lessen, 1x ouder-kind breaking les, 1 x Graffiti, 1x MC-ing, 1x DJ—ing workshop worden gegeven door professionele docenten deze zullen plaatsvinden in de Grote zaal / Crea Ruimte / Tante Sjaan Zaal. in Huis van de wijk de Horizon.
Wanneer
In de maanden november (start 25e), december 2025, januari, februari,maart 2026. De laatste DJ workshop zal plaatsvinden op 17 maart 2026 aansluitend na de workshop eindigen we met een “Buurtbattle.” De lessen/workshops/Buurtbattle zijn gratis.
Bereiken
Breaking heeft zichzelf gevestigd als een transformerende activiteit voor kinderen van alle leeftijden. Echter voor dit initiatief zullen de lessen/workshops zijn voor kinderen uit de buurt van 6 tot en met 16 jaar. Er zijn talloze redenen waarom breaking zo’n geweldig gezonde en verrijkende activiteit is voor kinderen. Het biedt een veelvoud van voordelen die veel verder reiken dan de dansvloer. Van de fysieke voordelen die kracht, flexibiliteit en coördinatie bevorderen, tot de nadruk op grenzeloze creativiteit, zelfexpressie en teamwork, breaking biedt een holistische benadering van de ontwikkeling van kinderen. Breaking is een onderdeel van de culturele beweging hiphop. Hiphop bestaat uit de 5 elementen, MC-ing / DJ-ing / Breaking / Graffiti / Mental. Aanvullend aan de breaking lessen zal er ook 1 x Graffiti, 1x MC-ing, 1x DJ—ing workshop plaatsvinden omdat deze mooi aansluiten op de creativiteit en zelfexpressie bij kinderen. De lessen / workshops zullen de kinderen in staat stellen hun uniekheid te omarmen, diversiteit te vieren en de uitdagingen van het leven aan te gaan vol vertrouwen.
1x zal er een ouder-kind breaking les plaatsvinden. Samen leren, lachen en bewegen zorgt voor kwaliteitsmomenten tussen ouder en kind. Ouders ervaren waar hun kinderen enthousiast over zijn en voelen zich betrokken bij hun ontwikkeling. Ouders zien hoeveel inzet breaking vraagt, wat respect en trots oplevert. Ouders leren meer over hiphopcultuur en krijgen een nieuwe ingang tot de leefwereld van hun kind. Dit bevordert begrip tussen generaties en creëert een inclusieve sfeer in de community.
Waarom is het initiatief goed voor de buurt
Dit jaar voegen we er een “Buurtbattle” aan vast. De Buurtbattle is het feestelijke slotstuk van een 15-delige lessenreeks. Een Battle kan niet zonder Juryleden. De juryleden die aanwezig zullen zijn tevens de rol modellen voor de kinderen. De Juryleden geven een break demo. De host die de MC- workshop heeft verzorgd zal de Buurtbattle hosten. Tijdens de battle krijgen de kinderen de kans om te laten zien wat ze hebben geleerd en hun talenten te delen met familie, vrienden en buurtbewoners. Dit vergroot hun zelfvertrouwen en geeft de buurt een positief, trots gevoel. Het project stimuleert ontmoeting tussen generaties en culturen, biedt jongeren een veilige en creatieve uitlaatklep en zet hiphopcultuur – erkend als UNESCO-immaterieel erfgoed – in als middel voor verbinding, talentontwikkeling en community-building. De kinderen kunnen tijdens de buurtbattle ook vragen stellen aan de juryleden. Alle kinderen krijgen na afloop een medaille voor hun deelname.
Breaking geeft kinderen een gevoel van verbondenheid en gemeenschap, en bevordert duurzame vriendschappen en verbindingen die culturele en sociale grenzen overstijgen. Kinderen in de buurt die de wereld kunnen gaan inspireren.
Deelnemers
Ik verwacht 15 kinderen per les / workshop.
Hoe
Er worden actief flyers verspreid op scholen en speelpleinen en er worden posters opgehangen. Via het netwerk van Combiwel zullen de activiteiten in nieuwsbrieven verschijnen en op het scherm bij binnenkomst van het buurthuis. Via social media, Instagram en facebook zal dit initiatief onder de aandacht gebracht worden.