SilverFox versterkt vitaliteit, zelfstandigheid en gemeenschapszin via wekelijkse beweeglessen en een train-de-trainer model.
De afgelopen drie maanden hebben we een pilot gedraaid in de Staatsliedenbuurt, Spaarndammerbuurt en in Nieuw-West. Deze aanvraag is specifiek voor het continueren van de wekelijkse beweeglessen in de Staatsliedenbuurt en in de Spaarndammerbuurt. Hieronder antwoord op jullie vragen:
- Door wie wordt het initiatief ingediend?
Door buurtbewoonsters Charlotte Maris, Melissa Pieters en Patricia Heijdenrijck, alle drie zijn wij coaches in dit project.
- Wanneer zal het initiatief plaatsvinden?
Van 1 juli t/m 31 december 2025 op twee locaties: in de Staatsliedenbuurt en in de Spaarndammerbuurt. Op beide locaties hebben we de afgelopen maanden een succesvolle pilot gedraaid. We zouden beide groepen graag continueren.
- Wie en wat wilt u bereiken met uw initiatief?
SilverFox richt zich op mensen van 60 jaar en ouder, met specifieke aandacht voor:
- Ouderen met beperkte toegang tot sport of financiële middelen
- Vrouwen die kampen met eenzaamheid of verlieservaringen
- Ouderen met milde fysieke beperkingen of inactieve leefstijl
- Personen die gemotiveerd zijn om iets te betekenen voor anderen
De aanpak is laagdrempelig, inclusief en cultuursensitief.
- Waarom is uw initiatief goed voor de buurt?
- Gezondheid: deelnemers verbeteren hun kracht, mobiliteit en balans. Dit verkleint het risico op vallen en bevordert sneller herstel na ziekte of operatie.
- Zelfstandigheid: ouderen behouden langer hun autonomie en ervaren meer regie over hun leven.
- Minder zorgkosten: preventieve beweging voorkomt (dure) interventies in de tweede lijn.
- Sociale cohesie: deelnemers bouwen duurzame sociale netwerken op binnen hun buurt.
- Empowerment: ouderen worden niet benaderd als kwetsbare groep, maar als actieve dragers van verandering. Als SilverFox Coach leiden ze zelf beweeggroepen.
Uit de pilotfase blijkt dat 75% van de deelnemers zich emotioneel sterker voelt, 90% verbetering toont in functionele fitheid en 100% van de opgeleide Coaches meer zingeving ervaart.
- Hoeveel deelnemers verwacht u?
Minimaal 50 deelnemers die wekelijks meedoen.
- Hoe gaat u uw initiatief onder de aandacht brengen?
- Flyers en posters: verspreid via buurthuizen, fysiotherapiepraktijken, huisartsenposten en bibliotheken
- Lokale advertenties: in huis-aan-huisbladen of wijkkranten, gericht op ouderen (effectiever dan sociale media in deze doelgroep)
- Sociale media: vooral gericht op kinderen van ouderen, mantelzorgers en professionals in het sociaal domein
- Persberichten en verhalen: succesverhalen van deelnemers gedeeld via nieuwsbrieven en media
- Eigen website en landingspagina’s: met informatie over locaties, inschrijving en impactresultaten
- Video en fotografie: voor een levendige weergave van de sfeer en effectiviteit van het programma