logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Oud-West

MARKTWAARDE - documentaire en première/debatavond

Melanie Seuren
02-11-2020 11:31 | | Borgerbuurt

Status

Initiatief ingediend
Initiatief op agenda
Initiatief besproken
Budget toegekend
Gerealiseerd

Dit initiatief heeft subsidie ontvangen en is uitgevoerd!



Een documentaire van 25 minuten over de verandering van de buurt door de ogen van de marktkooplui op de Ten Katemarkt.

Wie

Wij zijn Anouk Beereboom en Melanie Seuren, twee jonge documentairemakers. We zijn op dit moment bezig met onze afstudeerproductie voor de School voor Journalistiek.

De opa van Melanie werd 85 jaar geleden geboren in de Jacob van Lennepstraat. Hij stond, net als zijn voorouders, het grootste deel van zijn werkzame leven op de Ten Katemarkt. Inmiddels woont Melanie zelf op de hoek van de Jacob van Lennepstraat en de Ten Katestraat en is ze verliefd geworden op deze buurt en de markt.

Als de documentaire 'Marktwaarde' klaar is, willen we graag samen met de hoofdrolspelers en bewoners een première-/debatavond houden in de buurt, om zo alle generaties die op de Ten Katemarkt rondlopen en in de omgeving wonen te betrekken bij ons project.

Om deze belangrijke film en de première te kunnen financieren en onze kosten te dekken, is er een klein budget nodig. Hiervoor zouden wij graag aanspraak maken op het buurtbudget. We moeten namelijk professionele apparatuur huren, een (low-budget) crew betalen, en de kosten van de audionabewerking en de kleurcorrectie dekken. En ook voor het organiseren van een première in de buurt en aansluitend een debatavond is een klein budget nodig. Uiteraard kunnen wij onze uitgebreide begroting, documentaireplan en proefbeelden nasturen.

Wat

De documentaire zal de ontwikkelingen in de stad van afgelopen decennia bekijken vanuit het perspectief van de marktkooplui en hun klanten. We willen laten zien waar bij oud-kooplui de nostalgie vandaan komt, maar ook wie er op dit moment genieten van de stad en de markt, en hoe de marktkooplui de nieuwe marktbezoekers zien. Kortom: wie zijn de winnaars en verliezers van gentrificatie? Wie komen er in de plaats van de oude bewoners en marktgangers? En wat betekent dit voor de buurt? Was vroeger nu echt alles beter? Of juist niet?

Het bevordert de sociale cohesie in de buurt om over dit onderwerp in gesprek te gaan en recht te doen aan deze kwestie doormiddel van een documentaire en een première met aansluitend een debatavond.

Ook hebben wij contact gehad met de mensen achter Hallo-Buren. Zij staan helemaal achter ons project, zien kansen voor een mooie samenwerking voor de première. Organisator Danilo Joanovic: 'Ik ben heel blij dat jonge mensen het verleden van Oud-West levendig houden. Het maakt het nog bijzonderder omdat het hun familie geschiedenis is. Dit stadsdeel heeft vele verhalen van bijzondere mensen. De markt en Kinkerstraat zijn de drukke aorta van de buurt die steeds aan het veranderen is. Je kan voor of tegen gentrificatie zijn maar het is belangrijk dat de ziel van de buurt bewaard blijft. De taak is aan ons om dit te cultiveren en van te houden. Want, het is een bijzonder micro klimaat. Dit sluit daarom ook goed aan bij de doelen van Hallo-Buren.'

Totale kosten van initiatief:

€ 4.800,00

Toegekend buurtbudget:

€ 4.141,00

Wat vindt u?

"Had je ook al gedacht aan..."
"Ik wil graag helpen met..."
"Ik steun dit initiatief, want..."
"Maar hoe zit het dan met..."
We ontvangen graag reacties van buurtbewoners!
Reageer

Delen

Reacties

Nog geen reacties

Login of registreer om te kunnen reageren.

Om te stemmen moet u ingelogd zijn.