logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Oud-West

Het feestelijke recycle festival voor groot en klein

Conchita van Doorn
15-09-2022 11:49 | Openbare ruimte, Jeugd, Groen, Sociaal | Borgerbuurt

Status

Initiatief ingediend
Initiatief op agenda
Initiatief besproken
Budget toegekend

Dit initiatief heeft goedkeuring van de adviesgroep! De indiener kan subsidie aanvragen om het project te realiseren. Uitspraak van de adviesgroep:



De bekende Speelgoed Ruilmarkt bij de Hallen zal dit jaar uitgebreid worden met vele recycle familieactiviteiten!

Wie

De initiatiefnemers zijn Kristel en Conchita van platform @motherhood.amsterdam. Twee keer per jaar hebben wij als missie om een speelgoed ruilmarkt te organiseren in De Hallen in Amsterdam West.
De 2 daagse markt waar we in deze een aanvraag voor doen zal net als vorig jaar vlak voor de feestdagen plaatsvinden, namelijk op 2 en 3 December. Zo kunnen ook dit jaar kinderen en ouders een groen Sint- en Kerstfeest vieren. De speelgoed ruilmarkt heeft zich tijdens de vorige edities dubbel en dwars bewezen. Dit jaar willen we de groene gedachte uitbreiden. Niet alleen speelgoed komt aan bod deze dagen, maar spelenderwijs zullen we kinderen (en hun familie) ook creatieve oplossingen bieden voor plastic afval, het optimaal benutten van voedsel en kleding repareren / upcyclen. Een feest voor deze groene generatie! We verwachten hier zeker zo'n 3000 bezoekers, dus dat betekent dat we vragen om een bijdrage van 1,45 euro per bezoeker.

Wat

De Hallen ligt in het hart van de stad. De wijk eromheen heeft een ontzettend diverse bewonersmix. Er wonen mensen met buitenlandse roots, jonge gezinnen, expats die nog nieuw zijn in de stad en Amsterdammers die er al tientallen jaren wonen. Ons duurzame festival brengt al deze groepen samen. Zowel mensen met een ruim besteedbaar inkomen als mensen met een kleine beurs. De markt is dan ook voor iedereen gratis en mocht je niets aan speelgoed te ruilen hebben dan is het altijd mogelijk voor kinderen om gratis iets uit te komen zoeken. Vorig jaar zijn er al ontzettend veel buurtbewoners op afgekomen. Het was he best bezochte event van de Hallen. Dit jaar willen we nog meer geluid maken om de buurt te laten weten dat we er weer staan. Aankomende 2 en 3 december met een uitgebreid groen activiteiten programma! Een topchef geeft tips en tricks over het houden van een eigen groente- en kruidentuin op je balkon (en hoe we food-waste tegen gaan). We upcyclen samen kleding waarmee we de catwalk op gaan. Een grote expositie laat zien wat buurtscholen aan kunst hebben gemaakt van plastic afval. En zelf kun je ook kunstzinnig aan de slag met plastic items die anders in de vuilnis terecht zouden komen. Dit duurzame festival is een eyeopener waarbij bezoekers zien dat ruilen en recyclen met hun kinderen een enorm feest is. Men gaat blij naar huis na het volgen van meerdere workshops, maar ook geven we iedereen handvatten om de groene gedachte thuis door te zetten en samen te consuminderen

Hoe

We werken samen in de communicatie met buurthuizen, Combiwel, Akros, tweedehands winkels uit de buurt, het blijf van mijn lijf huis, de voedselbank en de stadspas.
Daarnaast hebben we nauw contact met de Gemeente Amsterdam en benaderen we uiteraard de locale media.

Naast ons eigen netwerk (zo hebben we inmiddels een email bestand van bijna 400 ouders opgebouwd) en onze instagram pagina en Facebook en die van De Hallen willen we volgende acties uitzetten.
We zullen dit project van tevoren al aankondigen via social media zodat mensen al kunnen beginnen met het verzamelen van speelgoed.
- We zijn bezig met het opzetten van een samenwerking met Kidsproof en Barts boekje en mogelijk ook speelgoed ruil app Swip Swap.
- We gaan proberen Het Parool te prikkelen om iets over ons te schrijven, net als de Westkrant.
- We gaan ook met De Hallen bekijken waar zij media contacten hebben die ze kunnen benaderen.
- Scholen gaan dit jaar actief aan de slag met hun recycle kunstwerk voor de expositie dus ook in de school nieuwsbrieven zal het meegenomen worden
- Het doorstuur effect wordt vooral bereikt door het heel gericht en specifiek te posten op pagina’s en plekken waar de doelgroep te vinden is. Hierbij kun je denken aan pagina’s waar (expat) moeders zich verzamelen en naar groepen als Amsterdam deelt/geeft.

Totale kosten van initiatief:

€ 4.310,00

Toegekend buurtbudget:

€ 4.310,00

Wat vindt u?

"Had je ook al gedacht aan..."
"Ik wil graag helpen met..."
"Ik steun dit initiatief, want..."
"Maar hoe zit het dan met..."
We ontvangen graag reacties van buurtbewoners!
Reageer

Delen

Reacties

Nog minimaal 140 tekens.
360 tekens resterend.

U kunt ook inloggen of registreren om onder uw account een reactie te plaatsen:

Inloggen of registreren

Nog geen reacties

Login of registreer om te kunnen reageren.

Om te stemmen moet u ingelogd zijn.