Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Bos en Lommer

Budget toegekend

Status

Dit initiatief heeft goedkeuring van de adviesgroep! De indiener kan subsidie aanvragen om het project te realiseren.

Rommelmarkt souk 2024

Door: karima ouahmed
14 februari 2024

Ik wil graag de terugkerende rommelmarkt in de Kolenkit organiseren, een serie van 6 markten onder de naam Rommel Souk.

Wie

Ik ben Karima en ik organiseer de 6 markten voor de Kolenkit Rommel Souk samen met Nadia en Halima. Het gaat in 2024 6 keer plaatsvinden. Het gaat om de volgende data: 20 april, 25 mei, 15 juni, 6 juli, 14 september en 5 oktober. We organiseren de serie rommelmarkten met ondersteuning van Combiwel Buurtwerk en de gebiedsmakelaar. Het is een vervolg op de markten die we eerder organiseerden, nog voor en tijdens de Coronaperiode. Veel bewoners hadden en hebben nog steeds een grote behoefte om elkaar vooral ook buiten te ontmoeten tijdens een laagdrempelige activiteit. Niet eens alleen om (voor weinig) te kopen en verkopen, maar ook om zo op een gezellige manier de band met elkaar in de wijk te behouden.

Wat

Elke editie uit deze serie van 6 Rommel Souk in de Kolenkit geven we een thema. Traditioneel starten we de serie (Kick-off) met een markt die in het teken staat van een kinderen. Verder organiseren we een Mantel Souk, een Buren Souk, een gezonde leefstijl- Souk en een Women Empowered Souk. We willen organisaties betrekken die informatie verschaffen aan de buurt. Voorbeelden van organisaties die we willen uitnodigen zijn OKT, Flying Squad, Next Level, Samen Kracht, MPW/Stichting Aminah, de gezondheidsambassadeurs, diversiteits ambassadeurs. De ondernemersvereniging willen we dit jaar ook betrekken.

Hoe

De doelen van deze serie van Kolenkit Rommel Souks blijven intact:
1. Het creëren van de zichtbaarheid van de sleutelvrouwen. Het is belangrijk dat zij elkaar leren kennen, maar ook gewoon je eigen buur. Zo weet je of je elkaar kan helpen bijvoorbeeld en deelnemen aan activiteiten in de toekomst.

2. Wij, de sleutelvrouwen, leren hierdoor zelf beter organiseren. Hier hoort ook bij dat we andere organisaties en ondernemers betrekken en niet alleen de bewoners.

3. We attenderen de bewoners op de informatie van de organisaties die ook een kraampje hebben op de markt. Het gaat dus niet alleen over dingen kopen en verkopen.

4. Sommige bewoners komen normaal gesproken niet veel uit hun huis. Maar we weten dat ze wel uit hun huis komen als we Rommel Souk organiseren. Mensen komen hierdoor met elkaar in contact. Hopelijk stimuleert dit om vaker de deur uit te gaan en met mensen te praten. Hierdoor wordt natuurlijk de sociale cohesie versterkt. Arm/Rijk en Oud/Jong wordt verbonden.

5: Bewustwording over hoe om te gaan met geld voor zowel kinderen als volwassen.
Hoe?
We gaan onze flyer verspreiden in de wijk zowel online als offline. Deze kunnen we ook bij de Buurtkamers en de ondernemers ophangen. Ook in de plaatselijke scholen en winkels. Verder hopen we op aandacht via de Kolenkitkrant, Rakoki (radio Kolenkit), De Westkrant en eventueel zelfs Het Parool. Verder vertrouwen we op de onschatbare werking van ouderwetse mond-op-mond-reclame.



Translate

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren